Pada tahun 2000, Kementerian Pelajaran Malaysia telah
memperkenalkan Kompenan Sastera (KOMSAS) kepada para pelajar di sekolah
menengah. KOMSAS yang diketengahkan ialah pantun, syair, seloka, prosa klasik,
cerpen, drama dan novel. Langkah Kementerian Pelajaran ini diterima baik oleh
para pendidik dan para pelajar. Idea ini membawa lembaran baru dalam sistem
pendidikan negara. Mata pelajaran ini mempunyai kepentingan dan memberi faedah
kepada para pelajar. Melewati 10 tahun sudah perkenalannya, kini kerajaan yang
berkenaan masih meneruskan pengajaran KOMSAS tetapi teks-teks KOMSAS yang
baharu telah pun diperkenalkan. Menurut Aminuddin Mansor (2011), KOMSAS dalam
pendidikan bahasa Melayu sekolah menengah bertujuan untuk melahirkan pelajar
yang mempunyai ketrampilan dalam bahasa, dan menghargai serta menghayati hasil
karya dengan sepenuhnya. Ia menjadi penyalur ilmu, penyebar fikiran dan gelojak
perasaan sesuatu bangsa.
Kewujudan mata pelajaran ini memberi
banyak faedah kepada para pelajar dalam mendekatkan diri mereka dengan
kesantunan berbahasa. Kesantunan berbahasa diterapkan melalui pantun umpamanya
yang boleh dijadikan bahasa berkias dalam komunikasi. Bidang sastera telah lama
bertapak di dunia ini. Bidang sastera negara juga telah lama berkembang. Contohnya,
pantun sering dijadikan sebagai acara simbolik dalam sesuatu majlis. Menurut
Amelia Hashim (2010) dalam rencananya, terdapat pendapat yang menyifatkan
pantun sebagai artifak dan bukti bahan kajian ketamadunan masyarakat Melayu di
dunia. Beliau menambah bahawa dari segi fizikal, mesej pantun adalah bukti yang
mencerminkan pemikiran, sosiobudaya dan sosiopolitik masyarakat Melayu pada
zaman dahulu. Menurut Norida Daud (2006)
pula, pantun merupakan genre puisi yang cukup sinonim dengan ungkapan lambang serta
kiasan dan merupakan warisan khazanah
masyarakat Melayu yang tidak lekang dek panas dan tidak lapuk dek hujan.
Golongan remaja boleh mengaplikasikannya dalam
perbualan seharian daripada terus berbicara dengan bahasa yang kasar dan
mengguris perasaan orang lain.
Selain itu, nilai-nilai murni dan
pengajaran yang diselitkan dalam KOMSAS dapat dijadikan sebagai pegangan hidup.
Secara tidak langsung, pelajar yang berakhlak mulia dapat dilahirkan. Para
pelajar juga dapat mempertingkatkan penggunaan bahasa dengan betul dan
mengenali perkataan-perkataan yang baharu. Hasil karya yang menarik pasti
menjadi inspirasi kepada para pelajar yang amat meminati sastera. Oleh yang
demikian, karya yang berkualiti mampu menarik minat para pelajar mengenali
dunia sastera.
Tuntasnya, pembelajaran dan
pengajaran KOMSAS di sekolah dapat memberi pendedahan kepada para pelajar atau
remaja betapa halus, indah dan santunnya bahasa Melayu. Guru pula memainkan
peranan yang penting dalam proses pembelajaran dan pengajaran KOMSAS di sekolah
dalam membentuk peribadi remaja yang mengamalkan kesantunan berbahasa.
Rujukan
Amelia Hashim. (Disember, 2010). Pantun menyusur tamadun. Jendela Utara.5-7.
Aminuddin Mansor. (15 Mei, 2011). Membaca atau menikmati karya sastera?Utusan Malaysia
Norida Daud. (2006). Analisis lambang kata nama literal
dalam pantun. Jurnal Bahasa.
6(1).148-168.
1 April 2016 pada 6:00 PTG
izinkan saya mengambil ulasan tuan sebagai rujukan tesis saya