twitter



Pada tahun 2000, Kementerian Pelajaran Malaysia telah memperkenalkan Kompenan Sastera (KOMSAS) kepada para pelajar di sekolah menengah. KOMSAS yang diketengahkan ialah pantun, syair, seloka, prosa klasik, cerpen, drama dan novel. Langkah Kementerian Pelajaran ini diterima baik oleh para pendidik dan para pelajar. Idea ini membawa lembaran baru dalam sistem pendidikan negara. Mata pelajaran ini mempunyai kepentingan dan memberi faedah kepada para pelajar. Melewati 10 tahun sudah perkenalannya, kini kerajaan yang berkenaan masih meneruskan pengajaran KOMSAS tetapi teks-teks KOMSAS yang baharu telah pun diperkenalkan. Menurut Aminuddin Mansor (2011), KOMSAS dalam pendidikan bahasa Melayu sekolah menengah bertujuan untuk melahirkan pelajar yang mempunyai ketrampilan dalam bahasa, dan menghargai serta menghayati hasil karya dengan sepenuhnya. Ia menjadi penyalur ilmu, penyebar fikiran dan gelojak perasaan sesuatu bangsa.
     Kewujudan mata pelajaran ini memberi banyak faedah kepada para pelajar dalam mendekatkan diri mereka dengan kesantunan berbahasa. Kesantunan berbahasa diterapkan melalui pantun umpamanya yang boleh dijadikan bahasa berkias dalam komunikasi. Bidang sastera telah lama bertapak di dunia ini. Bidang sastera negara juga telah lama berkembang. Contohnya, pantun sering dijadikan sebagai acara simbolik dalam sesuatu majlis. Menurut Amelia Hashim (2010) dalam rencananya, terdapat pendapat yang menyifatkan pantun sebagai artifak dan bukti bahan kajian ketamadunan masyarakat Melayu di dunia. Beliau menambah bahawa dari segi fizikal, mesej pantun adalah bukti yang mencerminkan pemikiran, sosiobudaya dan sosiopolitik masyarakat Melayu pada zaman dahulu.  Menurut Norida Daud (2006) pula, pantun merupakan genre puisi yang cukup sinonim dengan ungkapan lambang serta kiasan dan merupakan warisan khazanah  masyarakat Melayu yang tidak lekang dek panas dan tidak lapuk dek hujan. Golongan remaja boleh mengaplikasikannya dalam perbualan seharian daripada terus berbicara dengan bahasa yang kasar dan mengguris perasaan orang lain.
Selain itu, nilai-nilai murni dan pengajaran yang diselitkan dalam KOMSAS dapat dijadikan sebagai pegangan hidup. Secara tidak langsung, pelajar yang berakhlak mulia dapat dilahirkan. Para pelajar juga dapat mempertingkatkan penggunaan bahasa dengan betul dan mengenali perkataan-perkataan yang baharu. Hasil karya yang menarik pasti menjadi inspirasi kepada para pelajar yang amat meminati sastera. Oleh yang demikian, karya yang berkualiti mampu menarik minat para pelajar mengenali dunia  sastera.
Tuntasnya, pembelajaran dan pengajaran KOMSAS di sekolah dapat memberi pendedahan kepada para pelajar atau remaja betapa halus, indah dan santunnya bahasa Melayu. Guru pula memainkan peranan yang penting dalam proses pembelajaran dan pengajaran KOMSAS di sekolah dalam membentuk peribadi remaja yang mengamalkan kesantunan berbahasa.

Rujukan

Amelia Hashim. (Disember, 2010). Pantun menyusur tamadun. Jendela Utara.5-7.

Aminuddin Mansor. (15 Mei, 2011). Membaca atau menikmati karya sastera?Utusan Malaysia

Norida Daud. (2006). Analisis lambang kata nama literal dalam pantun. Jurnal Bahasa. 6(1).148-168.


1 ulasan:

  1. izinkan saya mengambil ulasan tuan sebagai rujukan tesis saya

Catat Ulasan